Cambridge dieet

Immens  populair is het Cambridge dieet dat bedacht is aan de Cambridge Universiteit in Engeland, zo rond 1970 door dr. Alan Howard. Pas in 1980 werd het dieet commercieel gelanceerd in Amerika. In zowel Engeland als Amerika is dit dieet al langere tijd zeer populair en wordt dan door veel mensen gebruikt om af te vallen. In Europa, buiten Engeland om, wint het Cambridge dieet steeds meer terrein. Aan de ene kant door de aantrekkelijke resultaten maar ook zeker door de begeleiding die bij dit dieet hoort.

Net als het 17 dagen dieet bestaat ook het Cambridge dieet uit verschillende fases. Het correct doorlopen van deze strikte fases levert veruit het beste resultaat op al ben ik van mening dat het Cambridge dieet strenger is dan het 17 dagen dieet. De drie fases van het Cambridge dieet zijn de afslank-, overgangs- en stabiliteitsfase. Veel mensen spreken nog een over een fase vóór de afslankfase omdat er wordt aangeraden om alvast minder te gaan eten als je van plan bent snel te gaan starten met het dieet.

 

De verschillende fases van het Cambridge dieet.

Het dieet begint met de afslankfase. Deze eerste fase is van groot belang van het uiteindelijke resultaat. Personen met een groter overgewicht zullen in deze fase een grotere winst behalen dan personen waarbij het overgewicht van minder ernstige aard is. Gezien de radicale aard van de eerste fase kan het verstandig zijn een paar dagen voordat aan deze fase begint minder te gaan eten. In deze fase zul je hoofdzakelijk maaltijdvervangers eten met af en toe een tussendoortje. Let wel, het tussendoortje zal niet meer inhouden dan een simpele drinkbouillon. Met een maaltijdvervanger kan je denken aan repen, shakes, soep en pap. De maaltijdvervangers hebben gemiddeld 150 calorieën en je bent gelimiteerd tot slechts 3 maaltijdvervangers per dag(!). Een simpel rekensommetje leert ons dat dat slechts +- 500 calorieën (totaal per dag) zijn, ver onder het gemiddelde aanbevolen 1200 calorieën per dag. Het mag dan ook geen wonder zijn dat je na een aantal dagen duidelijke verschillen gaat zien op de weegschaal. De eerste paar dagen zullen minder rooskleurig zijn want je lichaam moet erg wennen aan je nieuwe eetpatroon en lagere calorie-inname. Om hoofdpijn, misselijkheid en uitdrogingsverschijnselen te voorkomen dien je minstens 2.5l water per dag te drinken.

 

Vanwege gezondheidsrisico’s moet je na 3 weken door naar de volgende fase. Let tijdens de eerste fase ook goed op je lichaam. Mocht je op welk moment dan ook het idee krijgen dat je doorde lage calorie-inname niet goed functioneert overweeg dan een overstap naar een ander dieet. Mijn tip: het Mentale dieet plan. Gezond afvallen met lekkere recepten, en, zónder jojo-effect.

 

De volgende fase van het Cambridge dieet is de overgangsfase. In deze fase mag je zo kalmpjes aan al weer wat vaster voedsel eten. In eerste instantie zal dat als toevoeging zijn op de nog steeds verplichte maaltijdvervangers. Let bij deze extra maaltijd dan ook goed op het aantal calorieën want ook in deze fase blijf je afvallen. Dat gaan niet automatisch dus let op wat je eet! De overgangsfase wordt overigens voornamelijk gebruikt als moment om te bepalen wat voor jou het beste eetpatroon zal zijn. Met hulp van je consulent bepaal je wat voor jou werkt en waar je je prettig bij voelt, én, wat voorkomt dat je die kilo’s er niet meer bij krijgt.

De laatste fase is er één in het grijze gebiedt. Zodra je fase 1 en 2 hebt doorlopen en in fase 2 een goed gebalanceerd voedingspatroon hebt ontwikkeld kan je naar de laatste fase. In feit is deze fase oneindig want het is niet meer nodig maaltijdvervangers te eten. Je eet aan de hand van je zelf samengestelde “menu” zodat je voor langere tijd slank blijft. Omdat je niet de rest van je leven gezond kan eten en op de voedingswaarde kan letten is het van belang dat je je dieet combineert met beweging. Deze combinatie zal bijzonder goed werken om je huidige lichaamsgewicht vast te blijven houden. Zorg dat je dat ook als uitdaging blijft zien (= moeilijk!) en de overtollige lappen vet zullen weg blijven.

Voordelen van het Cambridge dieet

Het absolute voordeel van dit dieet is onherroepelijk de fantastische resultaten die je ermee kan bereiken. Snel afvallen, hoe ongeloofwaardig ook, is met dit dieet binnen handbereik. Door de maaltijdvervangers is het afgelopen met ingewikkelde recepten en begin je direct aan je lijn te werken. Naast de uitstekende begeleiding zit het dieet goed in elkaar en is de achterban zodanig dat er altijd “lotgenoten” te vinden zijn.

Nadelen van het dieet

Voor veel mensen zullen de kosten een groot nadeel zijn. De maaltijdvervangers zijn niet bepaald goedkoop te noemen en er wordt aangeraden deze alleen via de officiele kanalen te kopen: “wij van WC-eend adviseren “WC-eend”. Goedkopere repen, shakes of andere dergelijke maaltijdvervangers van het huismerk van een supermarkt worden afgeraden.

Het Cambridge dieet is zonder twijfel een crash dieet. Het aantal calorieen dat je per dag binnenkrijgt is bijzonder laag en kan klachten veroorzaken. Heb je een baan waarbij je fysiek zwaar/gemiddeld werk verricht dat kan dit dieet je aardig opbreken.