Waarom is een koolhydraatarm dieet zo goed

Is het koolhydraatarme dieet echt zo geweldig?

Wanneer je alles al geprobeerd hebt om af te vallen, maar niets lukt, kom je vanzelf een koolhydraatarm dieet tegen. Lukt het met een koolhydraatarm dieet nu wel om gewicht te verliezen? Waarom is iedereen zo te spreken over dit dieet?

Veel mensen stappen over op een koolhydraatarm dieet om mee af te vallen. Wanneer je dit artikel eenmaal gelezen hebt, snap jij waarom.

 

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Als je al eens van de term gehoord hebt, weet je dat een koolhydraatarm dieet iets doet met minder koolhydraten. Maar dat is vrij vaag. Helaas is er op internet veel onjuiste informatie.

Een koolhydraatarm dieet is niet een dieet waarbij je helemaal geen koolhydraten meer eet. Dat zou namelijk heel ongezond zijn!

Wel is het zo dat je bij een koolhydraatarm dieet de balans van die koolhydraten anders inzet. Je gaat je puur en alleen richten op de gezonde variant van koolhydraten.

“Gezonde variant van koolhydraten?” horen we je vragen. Hoe dat precies zit, leggen we je graag uit. Want het is de kern van een goed koolhydraatarm dieet.

 

Koolhydraten

Er zijn twee soorten koolhydraten. De goede koolhydraten en de slechte koolhydraten. Zo zwartwit kunnen we het gerust noemen. Je zal snappen dat je die goede koolhydraten gewoon kan eten en drinken, maar dat je op moet passen met de slechte koolhydraten.

 

The Good Carbs

Alsof we het over een Disney-film hebben, kunnen we spreken van de goede koolhydraten als we het hebben over natuurlijke koolhydraten. Het zijn koolhydraten die in de natuurlijke bron van voeding zitten. Denk aan de suikers in fruit. Er zijn veel geruchten dat bananen dikmakers zouden zijn, omdat ze veel koolhydraten bevatten!

Maar het zijn wel complexe koolhydraten. En de term complex betekent in dit geval goed!

Want wat doen complexe koolhydraten? Ze geven hun energie beetje bij beetje af. Je krijgt dus energie door de dag door, net zolang tot de energievoorraad uit die banaan op is. Mango en avocado zijn hier ook mooie voorbeelden van.

Verder vind je veel complexe koolhydraten in producten die ook eiwitrijk zijn, zoals havermout en zuivelproducten als Griekse yoghurt. Deze kun je gerust eten en drinken, want ze geven hun energie beetje bij beetje af. En belangrijker nog: alle energie wordt ook echt gebruikt!

 

The Bad Carbs

De tegenstanders van deze goede koolhydraten zijn vanzelfsprekend de slechte koolhydraten. Deze worden ook wel enkelvoudige koolhydraten genoemd. En als we een “Wanted Poster” op zouden moeten hangen, zouden daar producten op staan als:

  • Koek en snoep
  • Banketproducten
  • Broodsoorten en graanproducten (behalve volkoren)
  • Pasta en rijst
  • Aardappels

Het zijn voor een groot deel producten waarvan het je niet zal verbazen dat ze ongezond zijn en dus boordevol koolhydraten zitten. Maar ook veel producten waarvan we onterecht wél geloven dat ze gezond zijn, horen eigenlijk een plaatje te krijgen op deze poster. Wat dacht je bijvoorbeeld aan die zogenaamd gezonde crackers en repen met ontbijtgranen, die je vaak voor je ontbijt of als tussendoortje eet.

Laten we eerlijk zijn: dat er aardbeienjam op zo’n koekje zit, maakt het echt niet gezond hoor! Het zijn deze producten waarin veel enkelvoudige (slecht, slecht, slecht!) koolhydraten zitten. Die moet je dus echt zien te vermijden.

Ook in sappen en vruchtendranken (jus d’orange, appelsap, cranberrysap en tomatensap) zitten heel veel toegevoegde suikers en dus slechte koolhydraten.

Het nadeel van deze koolhydraten is dat ze je heel veel energie geven, maar dat die energie maar heel kort duurt en lang niet helemaal verbruikt wordt. Anders dan bij de banaan wordt de overige energie heel snel opgeslagen als glucose (niet gek, want het zijn vaak als suikers van zichzelf) en dus als vet.

Je wordt dikker.

Goede en slechte koolhydraten

 

Visueel gemaakt

Om het verschil tussen goede en slechte koolhydraten goed te begrijpen, moet je het eigenlijk voor jezelf veen visueel maken. Zie twee mensen voor je: Dirk eet elke dag een banaan om energie te krijgen en Harry eet elke dag een snickers om energie te krijgen.

Dirk krijgt 100% energie binnen van de banaan. Ieder uur krijgt hij 25% energie, tot de banaan op is. Er blijft geen energie over.

Harrie krijgt 100% energie binnen van de snickers. Hij krijgt direct na consumptie 30 tot 40% energie binnen. Het restant wordt opgeslagen als suiker en later als vet.

Wanneer je dit dag in, dag uit doet, kun jij je dan voorstellen wie van de twee Dirk is en wie van de twee Harry?

Dirk en Harry

 

Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet benut dus de benoemde kennis. Je blijft complexe koolhydraten eten (bijvoorbeeld uit vlees en vis, groenten, fruit, zaden, noten en peulvruchten) en vermijd de inname van slechte koolhydraten (geen sapjes met suikers meer, geen zogenaamd “gezonde” repen voor je ontbijt en/ of lunch).

Deze manier werkt. Dat is intussen meer dan duidelijk geworden, aangezien steeds meer mensen (met succes) overstappen op een koolhydraatarm dieet of een eetpatroon waarbij je veel minder van die slechte koolhydraten eet.

 

Lekker eten, gezonder leven

Het grote voordeel van een koolhydraatarm dieet is dat het je in staat stelt om nog gewoon lekker te eten. Je gaat meer terug naar de basis van producten en zal sausjes, jus en dressings moeten laten staan. Maar je leert wel variëren met groenten en geeft smaak aan voeding door het gebruik van de juiste kruiden.

Dit alles leidt niet alleen tot een vermindering van je gewicht. Afvallen is vaak het belangrijkste doel dat mensen hebben bij een koolhydraatarme levensstijl, maar niet het enige dat ermee bereikt kan worden! Er zijn heel veel voordelen op het gebied van je gezondheid wanneer je eenmaal overgaat op een koolhydraatarm voedingspatroon.

 

Veel voordelen op je gezondheid

Studie na studie en onderzoek na onderzoek concludeert dat het afvallen met een koolhydraatarm dieet de beste manier is van afvallen. Los van het verliezen van gewicht, levert het je een breed scala aan voordelen op. We benoemen ze graag hieronder.

 

Diabetes

Suikerziekte (diabetes type 2) is een ziekte die te maken heeft met de balans van suiker in je lichaam. Wanneer je veel suikers tot je neemt, loop je natuurlijk een verhoogde kans om diabetes te krijgen. Mensen die de verkeerde koolhydraten eten en blijven eten, werken dus zichzelf aardig in de nesten. De kans op diabetes is echter te verminderen door een koolhydraatarm dieet te volgen. Je eet alleen nog de natuurlijke suikers en geen toegevoegde suikers meer!

Heb je eenmaal diabetes type 2? Dan kun je het aantal injecties dat je moet doen ook verminderen door koolhydraatarm te gaan eten. Je krijgt immer veel minder suikers binnen, dus je suikerspiegel hoeft veel minder vaak omlaag gebracht te worden.

Wil je hier goed advies over? Laat je dan informeren door je huisarts. Deze kan je eventueel weer doorverwijzen naar een diëtist met verstand van suikers.

 

Cholesterol

Hoe vaak hoor je mensen niet klagen over hun cholesterol? Misschien klaag jij zelf ook wel over je cholesterolwaarde en zijn ze gewoon veel te hoog?

Mensen die er een ongezonde levensstijl op nahouden hebben hier vaak last van. In voeding waar teveel vet, teveel zout en teveel koolhydraten inzitten, zitten ook stoffen die het cholesterolgehalte de pan uit doen rijzen.

Een te hoog cholesterol is een voorbode van allerlei andere kwalijke zaken, zoals een verminderde weerstand, meer vatbaarheid voor griepjes en andere ziekte en een moeilijker herstel. Ook leidt een te hoog cholesterolgehalte tot conditie- en uithoudingsproblemen. Door gezond te gaan eten en drinken kun jij je cholesterol weer de baas zijn. Je zal je daardoor ook een stuk fitter en vitaler voelen en veel meer zin hebben om te gaan bewegen.

 

Verlaagd risico op hart- en vaatziekten

Een te hoog cholesterol leidt bijvoorbeeld tot hart- en vaatziekten. Mensen met een te hoog cholesterol bezwijken eerder aan een hartaanval of hartinfarct. Door op je voeding te gaan letten en gezonder te gaan eten en drinken (door koolhydraatarm te gaan eten en drinken) kun jij dus heel veel verschil maken.

Je cholesterolgehalte daalt, net als het risico dat je op deze vervelende ziekten loopt.

 

Lage bloeddruk

Ook je bloeddruk zal drastisch dalen als je eenmaal over bent op een koolhydraatarm dieet. Want zout (wat in veel koolhydraatrijke producten wordt gebruikt) ontbreekt meer in een koolhydraatarm dieet. Een lagere bloeddruk leidt ook weer tot een verlaagd risico op hart- en vaatziekten en is dus een dubbel voordeel.

 

Fitter en vitaler

Al met al maakt een koolhydraatarm dieet je dus niet alleen slanker, maar ook fitter en vitaler. Mensen die gezond zijn voelen zich ook lekkerder. Ze zijn fitter en vitaler. Zeg maar gerust dat ze gelukkiger zijn. Zo is ook bekend dat mensen die een goed dieet volgen en veel gezonde recepten eten en drinken, minder snel depressies ontwikkelen. Natuurlijk zijn depressies deels aangeboren, maar je kunt het tij keren door gezond te gaan eten en gewoon goed voor jezelf te zorgen! Voeding is daarbij van een cruciaal belang.

 

Nog meer voordelen

Los van de genoemde voordelen op het gebied van je gezondheid, biedt het koolhydraatarm dieet nog meer voordelen. Zo is het makkelijk om te volgen en kun je het gewoon thuis (desnoods met het hele gezin) volgen. Maar een ander groot voordeel is dat je een koolhydraatarm dieet gratis kan volgen.

 

Gratis te volgen

Dieet na dieet wordt uit de grond gestampt en doet een aanslag op je portemonnee. Wil je afvallen? Dan moet je vaak betalen. De meeste diëten zijn niet goedkoop. Een andere reden dat het koolhydraatarme dieet zo geliefd is bij veel mensen, is dat je het gratis kan volgen! Je hoeft niet te betalen voor een afslankplan of voor een kookboek. Je kan gewoon recepten van het internet halen. De enige kosten die je maakt zijn kosten die sowieso moet maken: je boodschappen.

Neem dus een koolhydraatarm boodschappenlijstje mee als je naar de supermarkt gaat en gebruik de juiste recepten. Op die manier betaal jij geen cent teveel voor je nieuwe dieet en kun je heel veel afvallen (en wordt je ook  nog een stuk gezonder dan je nu waarschijnlijk bent!).

 

Nog meer effect met bewegen

Waarschijnlijk ben jij een van die mensen die de kriebels krijgt van het woord “beweging”. Als je nu te zwaar bent en aan het begin staat van afvallen, moet je niet denken aan beweging. Maar het verrast je natuurlijk niet dat je nog sneller af kan vallen als je wél zou gaan bewegen.

Maar zit er niet over in dat je iets tegen je zin moet gaan doen. Want wat je zal gaan merken is dat je straks – als je eenmaal begonnen bent – een stuk vitaler bent en echt zin krijgt om te gaan bewegen. Veel mensen die het koolhydraatarme dieet volgen en erbij zijn gaan bewegen, hadden dit van tevoren niet van zichzelf verwacht. Jij kan het nu vast ook moeilijk voorstellen dat je over een paar weken in de sportschool te vinden bent of elke avond een flinke wandeling maakt?

Geloof ons: je gaat het doen!

 

Hardlopen en fietsen

Hardlopen en fietsen zijn vormen van beweging die heel geliefd zijn onder mensen die met een koolhydraatarm dieet willen afvallen. De reden is simpel: goedkoop, snel en makkelijk. Je hoeft niet eerst naar een sportvereniging of sportschool. Je trekt je schoenen aan of pakt je fiets en je bent weg.

Je verbrandt met beiden veel energie en het zijn mooie manieren om in conditie te komen (en daardoor nóg meer af te kunnen vallen!). Wel is het belangrijk dat je (met name hardlopen) voorzichtig begint en probeert blessures te voorkomen. Het zou zonde zijn als straks je goede voornemens in het water vallen doordat je nu te hard van stapel loopt.

 

Sportschool

In de sportschool kun je natuurlijk nog meer bereiken. Als je aan intensieve krachttraining gaat doen zal je merken dat de kilo’s eraf vliegen. We hebben het dan over vetpercentage, want tegelijkertijd krijg je er gewicht voor terug. Maar dan wel spiermassa! En spiermassa werkt juist vet verbrandend, want spieren hebben de hele tijd door energie nodig.

Wanneer je straks echt fit en vitaal bent, zal het ons niet verbazen dat je een abonnement op de sportschool neemt.

 

Vandaag nog beginnen

Men is razend enthousiast over het koolhydraatarme dieet. En iedereen heeft daar zo zijn of haar eigen redenen voor. Zo is het een manier om gezonder te worden, niet alleen een manier van afvallen. Het is een manier die goedkoop is en die je fitter en vitaler maakt. Maar mooier nog is dat je er vandaag nog mee kan beginnen! Wacht dus niet langer en neem je gezondheid weer zelf in de hand. Start vandaag nog met een koolhydraatarm dieet!

Bewaren

Low carb gerechten

Kun je afvallen en toch koolhydraten eten?

Een koolhydraatarm dieet is een van de beste manieren van afvallen. Maar er leeft één groot fabeltje rondom koolhydraatarme diëten. Namelijk: koolhydraten maken je dik.

Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, denken dat een koolhydraatarm dieet bestaat uit producten zonder koolhydraten. Ze denken ook dat je koolhydraten volledig moet schrappen uit je voedingspatroon.

Dat is niet waar. In dit artikel leggen we uit hoe dat precies zit.

 

Wat zijn koolhydraten?

Net als eiwitten en vetten maken koolhydraten deel uit van de dagelijkse voedingsbehoefte. Gooi je de eiwitten, koolhydraten en vetten op een hoop, dan krijg je te maken met “calorieën”.

Koolhydraten zijn suikers, vezels en zetmeel die we uit voeding halen en leveren ons energie. Koolhydraten zitten in veel gezonde producten, zoals fruit en groenten, maar ook noten en peulvruchten.

Het Voedingscentrum adviseert ons om dagelijks tussen de 40 en de 70 procent energie uit koolhydraten te halen.

 

Een koolhydraatarm dieet

Veel koolhydraatarme diëten – waaronder bijvoorbeeld ook het bekende Atkins-dieet – schrappen koolhydraten zo’n beetje volledig uit het voedingspatroon. Je mag geen brood meer, geen pasta meer, geen suikers, geen frisdrank. In plaats van die producten zoek je vooral je heil bij eiwitten.

Dat werkt deels. Eiwitten geven veel energie en bouwen spiermassa op. Maar het werkt niet volledig. Je lichaam heeft namelijk heel veel baat bij koolhydraten.

Mits het de goede koolhydraten zijn.

 

Goede en slechte koolhydraten

Het belangrijkste verschil tussen goede (complexe) en slechte (enkelvoudige) koolhydraten is simpel: enkelvoudige koolhydraten geven je korte tijd veel energie en worden daarna alsnog als vetten opgeslagen in je lichaam, terwijl complexe koolhydraten hun energie volledig verbranden en daardoor beetje bij beetje energie afgeven.

Complexe koolhydraten zijn de koolhydraten die je vindt in bijvoorbeeld volkoren brood, volkoren pasta, fruit, groenten, noten en zaden.

Enkelvoudige koolhydraten vind je weer in andere brood- en pastasoorten, rijst en aardappels. Deze koolhydraten maken je dik en zorgen dus dat je niet afvalt.

 

Kun je afvallen en koolhydraatarm eten?

Het antwoord is dus “ja”, mits je complexe koolhydraten eet. Een goed koolhydraatarm dieet kan dat onderscheid goed voor je maken. Je lijf heeft koolhydraten gewoon nodig om te kunnen functioneren en zal dus ook koolhydraten gaan missen.

Probeer gevarieerd te eten en te drinken. Vermijd producten uit het vriesvak en de frituur, vermijd producten op basis van veel suikers en bereid producten het liefst zo natuurlijk mogelijk. Jus en sausjes zijn uit den bozen, omdat ze vaak op basis van suikers worden gemaakt (enkelvoudige koolhydraten) en je dus dik maken.

Varieer liever door het eten van kruiden, als je een andere smaak wil.

 

Samenvatting

Een koolhydraatarm dieet, waarvan het Atkins-dieet een bekend voorbeeld is, schrapt alle koolhydraten uit je voedingspatroon. Maar dat is niet wat je zou moeten doen. Je moet je verdiepen in complexe en enkelvoudige koolhydraten. Ga ervan uit dat je complexe koolhydraten gewoon kan blijven eten, maar dat je enkelvoudige koolhydraten zoveel mogelijk laat staan.

Complexe koolhydraten vind je onder meer in groenten en fruit, noten en zaden en peulvruchten. Deze producten zullen je dan ook goed helpen afslanken zonder dat je erdoor aankomt.