Een geschikt dieet kiezen

Er zijn zo veel dieten dat u wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. Dan bent u aan het juiste adres op Dieten Afvallen. Wij onderscheiden de volgende dieten:

Caloriearme Dieten

Eén calorie is de hoeveelheid warmte die nodig is om één gram zuiver water één graad Celsius te verwarmen. Dit is erg weinig, daarom wordt vaak de kilocalorie gebruikt. Dit is de hoeveelheid warmte die nodig is om één kilogram water één graad celsius te verwarmen. Met caloriearme diëten beperk je dus je energie inname waardoor je gewicht zult verliezen.

Dieten met maaltijdvervangers

Maaltijdvervangers doen precies wat het woord zegt, ze vervangen je maaltijd. Ze zorgen ervoor dat je minder eet, maar wel voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Een groot voordeel dus. Een groot nadeel is, dat deze shakes, repen, soepen en pasta’s nogal duur zijn. Daarnaast vindt ook niet iedereen ze lekker.

Pillen en tabletten

Afslanken door het gebruik van pillen en tabletten heeft zo zijn voordelen. U hoeft namelijk geen ingewikkeld dieet te volgen. Je blijft gewoon de dagelijkse kost eten, maar de pillen zorgen ervoor dat je het voedsel sneller verbrand. Daardoor zul je gewicht verliezen.

Eitwitrijke dieten

Je spieren leven op eiwitten. Met een eiwitdieet krijg je voldoende eiwitten binnen om je spiermassa te onderhouden, waardoor je alleen vet verbrand. Een eiwit dieet past ook prima bij een sportieve afvaller, omdat de eiwitten ervoor zorgen dat je spieren snel herstellen van de work-out. Let wel: spieren wegen tot drie keer zwaarder dan vet. Ga je sporten, dan zul je een beter figuur krijgen, maar in gewicht kan het niet veel schelen.

Koolhydraat dieten

Eén van de meest bekende dieten is het Atkins dieet. De Atkins Voedingsmethode is een wetenschappelijk bewezen voedingsstrategie voor gewichtsbeheersing en een betere gezondheid gebaseerd op een koolhydraatbeperkte voeding. Deze voedingsstrategie benadrukt voedzame koolhydraten als onderdeel van een uitgebalanceerd maaltijdplan dat verschillende eiwitten en goede vetten bevat, terwijl de hoeveelheid koolhydraten die het meeste invloed op de bloedsuiker hebben, wordt beperkt.

Vetarme dieten

In een vetarm dieet wordt de hoeveelheid verzadigde vetten die men inneemt afgebouwd tot ca. 300 kcal. per dag. Met een vetarm dieet kun je prima op gewicht blijven door veel fruit te eten en veel te drinken.

Calorieën in drinken: waar je op moet letten

Als je de calorieën in drinken niet meerekent dan doe je het niet goed. Al het drinken dat je binnenkrijgt wat geen water is bevat normaal gesproken calorieën. Een uitzondering hierop zijn lightproducten zonder calorieën. Ander drinken zoals koffie met melk, zoete thee, cola en bier bevatten allemaal calorieën. Deze calorieën moet je meetellen bij de calorieën die je op een dag binnenkrijgt.

Limonade? Stop ermee

Stop met het drinken van limonade. Dit drinken bevat veel suikers en koolhydraten. Doordat er veel suiker in limonade zit krijg je alleen maar meer verlangen naar suiker. De zin in suiker wordt er groter door als je er niet mee stopt. Als je echt niet zonder kunt dan kun je de light producten drinken van de limonade. Deze bevatten geen suiker zodat het geen effect heeft op het bloedsuikergehalte maar zoetstoffen.

Water? Voor de maaltijd

Het is slim een glas water te drinken voor iedere maaltijd. Het komt vaak voor dat de hersenen niet weten of je honger hebt of dorst. Zo komt het voor dat je denkt dat je honger hebt terwijl je eigenlijk dorst hebt. Als je honger op voelt komen begin dan eerst met een glas water te drinken. Dit zorgt ervoor dat de hersenen signalen krijgen dat de maag weer gevuld is. Doordat je eerst water drinkt is er minder ruimte voor eten. Het gevolg is dat je minder hoeft te eten om het hongergevoel weg te halen.

Shake? Als tussendoortje

Een tussendoortje met veel eiwitten, weinig koolhydraten en weinig tot geen vetten is een eiwitshake met water. Het bevat calorieën maar lang niet zoveel als een glas limonade en de shake heeft in veel gevallen bijna geen suikers. Als je wilt afvallen dan kan een eiwitshake een maaltijd vervangen maar kan ook gebruikt worden als extra hulpmiddel om meer eiwitten binnen te krijgen.

Alcohol? Niet nodig

Je hoeft niet compleet vaarwel te zeggen tegen alcohol. Dat is wel het beste maar eens per maand een drankje moet kunnen. Een enkel alcoholisch drankje per maand maakt het verschil niet als je de rest van de maand je best doet. Het gaat erom dat je het gewoon niet iedere week drinkt. Alcohol heeft een negatief effect op het lichaam en hierdoor wordt het afvallen moeilijker. Hiernaast hebben alcoholische dranken over het algemeen veel lege calorieën. Deze calorieën hebben geen enkele voedingswaarde voor het lichaam. Vaak is het ook zo dat personen na een avondje veel drinken een week motivatie missen om door te gaan met afvallen