3 tips bij dieten en afvallen

Als u goed wilt dieten en afvallen zijn er een aantal tips die u kunt gebruiken. Deze zorgen ervoor dat
uw dieet een stuk aangenamer wordt, maar dat u toch goed af kunt vallen.

Tip 1: Ontbijten

Gelijk één van de belangrijkste tips voor het dieten en afvallen. Zorg ervoor dat u altijd ontbijt. Een
goed ontbijt zorgt ervoor dat u veel meer energie heeft. Daarnaast zorgt het ook voor een gezonde
stofwisseling. Een goed ontbijt bestaat uit een vezelrijk ontbijt. In volkoren producten zitten veel
vezels, zorg er dus voor dat u minimaal één volkoren product bij uw ontbijt voegt. Om ervoor te
zorgen dat u uw ontbijt calorie-arm blijft, kunt u kiezen voor beleg waar weinig caloriën in zitten. Dit
zijn bijvoorbeeld 30+ kaas en jam.

Tip 2: Langzaam eten

Als u minder snel eet zult u sneller een voldaan gevoel krijgen. Veel mensen eten te snel waardoor ze
dus meer eten dan dat ze eigenlijk nodig hebben. Neem uw tijd voor de maaltijden. U zult eerder vol
zitten en dus ook minder eten.

Tip 3: Eet niet te kort voor u gaat slapen

Een veelgemaakte fout tijdens het dieten en afvallen is dat u te laat nog iets eet. Uw lichaam is ’s
avonds minder actief en hierdoor werkt uw stofwisseling langzamer. Als u slaapt is uw lichaam het
minst actief en daarom kunt uw lichaam de caloriën minder goed verwerken dan overdag.

Als u deze tips aanhoudt tijdens het dieten en afvallen zult u hier al veel voordeel uit kunnen halen.

Dieten en afvallen: het bekende jojo-effect

Het klinkt altijd heel verleidelijk: veel gewicht verliezen in zeer korte tijd. Toch moet u er voor waken dat dit vaak geen gezonde manier is van afvallen. Vaak hongert u zichzelf uit en nadat u het gewicht heeft verloren komt het befaamde jojo-effect nog om de hoek kijken. Deze zorgt ervoor dat het verloren gewicht er zo weer aan zit. Dit jojo-effect komt doordat uw lichaam minder caloriën binnen krijgt. Hierdoor zal uw lichaam zich als het ware voorbereiden op een ‘hongerwinter’ met het gevolg dat uw stofwisseling wordt verlaagd en uw spiermassa wordt gebruikt om extra energie te verkrijgen. Alle caloriën die bespaart kunnen worden uit uw voedsel zullen worden opgeslagen als extra vetvoorraad. Als u na dit dieet weer normaal aantal caloriën binnen krijgt zullen deze dus ook opgeslagen worden als extra vet voorraad. Hierdoor neemt uw vetpercentage weer enorm toe. Daarnaast is uw spiermassa ook afgenomen. Daarom hoort u zoveel mensen klagen over het jojo-effect.

Tegenwoordig zijn er veel gezondere manieren van dieten en afvallen. Hiermee gaat u op een gezonde manier afvallen. U verliest niet in korte tijd enorm veel gewicht, maar u verspreid dit over langere periode. Hierdoor kan uw lichaam gewend raken aan het feit dat u minder caloriën binnen krijgt. Zo voorkomt u dat uw lichaam zich aan gaat passen voor een komende ‘hongerwinter’, waardoor u uiteindelijk het jojo-effect doet voorkomen. Daarnaast zullen uw stofwisseling en spiermassa ook niet aangepast worden. Al met al dus een gezondere methode om geleidelijk af te vallen dan snel veel gewicht te verliezen.