Waarom is een koolhydraatarm dieet zo goed

Is het koolhydraatarme dieet echt zo geweldig?

Wanneer je alles al geprobeerd hebt om af te vallen, maar niets lukt, kom je vanzelf een koolhydraatarm dieet tegen. Lukt het met een koolhydraatarm dieet nu wel om gewicht te verliezen? Waarom is iedereen zo te spreken over dit dieet?

Veel mensen stappen over op een koolhydraatarm dieet om mee af te vallen. Wanneer je dit artikel eenmaal gelezen hebt, snap jij waarom.

 

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Als je al eens van de term gehoord hebt, weet je dat een koolhydraatarm dieet iets doet met minder koolhydraten. Maar dat is vrij vaag. Helaas is er op internet veel onjuiste informatie.

Een koolhydraatarm dieet is niet een dieet waarbij je helemaal geen koolhydraten meer eet. Dat zou namelijk heel ongezond zijn!

Wel is het zo dat je bij een koolhydraatarm dieet de balans van die koolhydraten anders inzet. Je gaat je puur en alleen richten op de gezonde variant van koolhydraten.

“Gezonde variant van koolhydraten?” horen we je vragen. Hoe dat precies zit, leggen we je graag uit. Want het is de kern van een goed koolhydraatarm dieet.

 

Koolhydraten

Er zijn twee soorten koolhydraten. De goede koolhydraten en de slechte koolhydraten. Zo zwartwit kunnen we het gerust noemen. Je zal snappen dat je die goede koolhydraten gewoon kan eten en drinken, maar dat je op moet passen met de slechte koolhydraten.

 

The Good Carbs

Alsof we het over een Disney-film hebben, kunnen we spreken van de goede koolhydraten als we het hebben over natuurlijke koolhydraten. Het zijn koolhydraten die in de natuurlijke bron van voeding zitten. Denk aan de suikers in fruit. Er zijn veel geruchten dat bananen dikmakers zouden zijn, omdat ze veel koolhydraten bevatten!

Maar het zijn wel complexe koolhydraten. En de term complex betekent in dit geval goed!

Want wat doen complexe koolhydraten? Ze geven hun energie beetje bij beetje af. Je krijgt dus energie door de dag door, net zolang tot de energievoorraad uit die banaan op is. Mango en avocado zijn hier ook mooie voorbeelden van.

Verder vind je veel complexe koolhydraten in producten die ook eiwitrijk zijn, zoals havermout en zuivelproducten als Griekse yoghurt. Deze kun je gerust eten en drinken, want ze geven hun energie beetje bij beetje af. En belangrijker nog: alle energie wordt ook echt gebruikt!

 

The Bad Carbs

De tegenstanders van deze goede koolhydraten zijn vanzelfsprekend de slechte koolhydraten. Deze worden ook wel enkelvoudige koolhydraten genoemd. En als we een “Wanted Poster” op zouden moeten hangen, zouden daar producten op staan als:

  • Koek en snoep
  • Banketproducten
  • Broodsoorten en graanproducten (behalve volkoren)
  • Pasta en rijst
  • Aardappels

Het zijn voor een groot deel producten waarvan het je niet zal verbazen dat ze ongezond zijn en dus boordevol koolhydraten zitten. Maar ook veel producten waarvan we onterecht wél geloven dat ze gezond zijn, horen eigenlijk een plaatje te krijgen op deze poster. Wat dacht je bijvoorbeeld aan die zogenaamd gezonde crackers en repen met ontbijtgranen, die je vaak voor je ontbijt of als tussendoortje eet.

Laten we eerlijk zijn: dat er aardbeienjam op zo’n koekje zit, maakt het echt niet gezond hoor! Het zijn deze producten waarin veel enkelvoudige (slecht, slecht, slecht!) koolhydraten zitten. Die moet je dus echt zien te vermijden.

Ook in sappen en vruchtendranken (jus d’orange, appelsap, cranberrysap en tomatensap) zitten heel veel toegevoegde suikers en dus slechte koolhydraten.

Het nadeel van deze koolhydraten is dat ze je heel veel energie geven, maar dat die energie maar heel kort duurt en lang niet helemaal verbruikt wordt. Anders dan bij de banaan wordt de overige energie heel snel opgeslagen als glucose (niet gek, want het zijn vaak als suikers van zichzelf) en dus als vet.

Je wordt dikker.

Goede en slechte koolhydraten

 

Visueel gemaakt

Om het verschil tussen goede en slechte koolhydraten goed te begrijpen, moet je het eigenlijk voor jezelf veen visueel maken. Zie twee mensen voor je: Dirk eet elke dag een banaan om energie te krijgen en Harry eet elke dag een snickers om energie te krijgen.

Dirk krijgt 100% energie binnen van de banaan. Ieder uur krijgt hij 25% energie, tot de banaan op is. Er blijft geen energie over.

Harrie krijgt 100% energie binnen van de snickers. Hij krijgt direct na consumptie 30 tot 40% energie binnen. Het restant wordt opgeslagen als suiker en later als vet.

Wanneer je dit dag in, dag uit doet, kun jij je dan voorstellen wie van de twee Dirk is en wie van de twee Harry?

Dirk en Harry

 

Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet benut dus de benoemde kennis. Je blijft complexe koolhydraten eten (bijvoorbeeld uit vlees en vis, groenten, fruit, zaden, noten en peulvruchten) en vermijd de inname van slechte koolhydraten (geen sapjes met suikers meer, geen zogenaamd “gezonde” repen voor je ontbijt en/ of lunch).

Deze manier werkt. Dat is intussen meer dan duidelijk geworden, aangezien steeds meer mensen (met succes) overstappen op een koolhydraatarm dieet of een eetpatroon waarbij je veel minder van die slechte koolhydraten eet.

 

Lekker eten, gezonder leven

Het grote voordeel van een koolhydraatarm dieet is dat het je in staat stelt om nog gewoon lekker te eten. Je gaat meer terug naar de basis van producten en zal sausjes, jus en dressings moeten laten staan. Maar je leert wel variëren met groenten en geeft smaak aan voeding door het gebruik van de juiste kruiden.

Dit alles leidt niet alleen tot een vermindering van je gewicht. Afvallen is vaak het belangrijkste doel dat mensen hebben bij een koolhydraatarme levensstijl, maar niet het enige dat ermee bereikt kan worden! Er zijn heel veel voordelen op het gebied van je gezondheid wanneer je eenmaal overgaat op een koolhydraatarm voedingspatroon.

 

Veel voordelen op je gezondheid

Studie na studie en onderzoek na onderzoek concludeert dat het afvallen met een koolhydraatarm dieet de beste manier is van afvallen. Los van het verliezen van gewicht, levert het je een breed scala aan voordelen op. We benoemen ze graag hieronder.

 

Diabetes

Suikerziekte (diabetes type 2) is een ziekte die te maken heeft met de balans van suiker in je lichaam. Wanneer je veel suikers tot je neemt, loop je natuurlijk een verhoogde kans om diabetes te krijgen. Mensen die de verkeerde koolhydraten eten en blijven eten, werken dus zichzelf aardig in de nesten. De kans op diabetes is echter te verminderen door een koolhydraatarm dieet te volgen. Je eet alleen nog de natuurlijke suikers en geen toegevoegde suikers meer!

Heb je eenmaal diabetes type 2? Dan kun je het aantal injecties dat je moet doen ook verminderen door koolhydraatarm te gaan eten. Je krijgt immer veel minder suikers binnen, dus je suikerspiegel hoeft veel minder vaak omlaag gebracht te worden.

Wil je hier goed advies over? Laat je dan informeren door je huisarts. Deze kan je eventueel weer doorverwijzen naar een diëtist met verstand van suikers.

 

Cholesterol

Hoe vaak hoor je mensen niet klagen over hun cholesterol? Misschien klaag jij zelf ook wel over je cholesterolwaarde en zijn ze gewoon veel te hoog?

Mensen die er een ongezonde levensstijl op nahouden hebben hier vaak last van. In voeding waar teveel vet, teveel zout en teveel koolhydraten inzitten, zitten ook stoffen die het cholesterolgehalte de pan uit doen rijzen.

Een te hoog cholesterol is een voorbode van allerlei andere kwalijke zaken, zoals een verminderde weerstand, meer vatbaarheid voor griepjes en andere ziekte en een moeilijker herstel. Ook leidt een te hoog cholesterolgehalte tot conditie- en uithoudingsproblemen. Door gezond te gaan eten en drinken kun jij je cholesterol weer de baas zijn. Je zal je daardoor ook een stuk fitter en vitaler voelen en veel meer zin hebben om te gaan bewegen.

 

Verlaagd risico op hart- en vaatziekten

Een te hoog cholesterol leidt bijvoorbeeld tot hart- en vaatziekten. Mensen met een te hoog cholesterol bezwijken eerder aan een hartaanval of hartinfarct. Door op je voeding te gaan letten en gezonder te gaan eten en drinken (door koolhydraatarm te gaan eten en drinken) kun jij dus heel veel verschil maken.

Je cholesterolgehalte daalt, net als het risico dat je op deze vervelende ziekten loopt.

 

Lage bloeddruk

Ook je bloeddruk zal drastisch dalen als je eenmaal over bent op een koolhydraatarm dieet. Want zout (wat in veel koolhydraatrijke producten wordt gebruikt) ontbreekt meer in een koolhydraatarm dieet. Een lagere bloeddruk leidt ook weer tot een verlaagd risico op hart- en vaatziekten en is dus een dubbel voordeel.

 

Fitter en vitaler

Al met al maakt een koolhydraatarm dieet je dus niet alleen slanker, maar ook fitter en vitaler. Mensen die gezond zijn voelen zich ook lekkerder. Ze zijn fitter en vitaler. Zeg maar gerust dat ze gelukkiger zijn. Zo is ook bekend dat mensen die een goed dieet volgen en veel gezonde recepten eten en drinken, minder snel depressies ontwikkelen. Natuurlijk zijn depressies deels aangeboren, maar je kunt het tij keren door gezond te gaan eten en gewoon goed voor jezelf te zorgen! Voeding is daarbij van een cruciaal belang.

 

Nog meer voordelen

Los van de genoemde voordelen op het gebied van je gezondheid, biedt het koolhydraatarm dieet nog meer voordelen. Zo is het makkelijk om te volgen en kun je het gewoon thuis (desnoods met het hele gezin) volgen. Maar een ander groot voordeel is dat je een koolhydraatarm dieet gratis kan volgen.

 

Gratis te volgen

Dieet na dieet wordt uit de grond gestampt en doet een aanslag op je portemonnee. Wil je afvallen? Dan moet je vaak betalen. De meeste diëten zijn niet goedkoop. Een andere reden dat het koolhydraatarme dieet zo geliefd is bij veel mensen, is dat je het gratis kan volgen! Je hoeft niet te betalen voor een afslankplan of voor een kookboek. Je kan gewoon recepten van het internet halen. De enige kosten die je maakt zijn kosten die sowieso moet maken: je boodschappen.

Neem dus een koolhydraatarm boodschappenlijstje mee als je naar de supermarkt gaat en gebruik de juiste recepten. Op die manier betaal jij geen cent teveel voor je nieuwe dieet en kun je heel veel afvallen (en wordt je ook  nog een stuk gezonder dan je nu waarschijnlijk bent!).

 

Nog meer effect met bewegen

Waarschijnlijk ben jij een van die mensen die de kriebels krijgt van het woord “beweging”. Als je nu te zwaar bent en aan het begin staat van afvallen, moet je niet denken aan beweging. Maar het verrast je natuurlijk niet dat je nog sneller af kan vallen als je wél zou gaan bewegen.

Maar zit er niet over in dat je iets tegen je zin moet gaan doen. Want wat je zal gaan merken is dat je straks – als je eenmaal begonnen bent – een stuk vitaler bent en echt zin krijgt om te gaan bewegen. Veel mensen die het koolhydraatarme dieet volgen en erbij zijn gaan bewegen, hadden dit van tevoren niet van zichzelf verwacht. Jij kan het nu vast ook moeilijk voorstellen dat je over een paar weken in de sportschool te vinden bent of elke avond een flinke wandeling maakt?

Geloof ons: je gaat het doen!

 

Hardlopen en fietsen

Hardlopen en fietsen zijn vormen van beweging die heel geliefd zijn onder mensen die met een koolhydraatarm dieet willen afvallen. De reden is simpel: goedkoop, snel en makkelijk. Je hoeft niet eerst naar een sportvereniging of sportschool. Je trekt je schoenen aan of pakt je fiets en je bent weg.

Je verbrandt met beiden veel energie en het zijn mooie manieren om in conditie te komen (en daardoor nóg meer af te kunnen vallen!). Wel is het belangrijk dat je (met name hardlopen) voorzichtig begint en probeert blessures te voorkomen. Het zou zonde zijn als straks je goede voornemens in het water vallen doordat je nu te hard van stapel loopt.

 

Sportschool

In de sportschool kun je natuurlijk nog meer bereiken. Als je aan intensieve krachttraining gaat doen zal je merken dat de kilo’s eraf vliegen. We hebben het dan over vetpercentage, want tegelijkertijd krijg je er gewicht voor terug. Maar dan wel spiermassa! En spiermassa werkt juist vet verbrandend, want spieren hebben de hele tijd door energie nodig.

Wanneer je straks echt fit en vitaal bent, zal het ons niet verbazen dat je een abonnement op de sportschool neemt.

 

Vandaag nog beginnen

Men is razend enthousiast over het koolhydraatarme dieet. En iedereen heeft daar zo zijn of haar eigen redenen voor. Zo is het een manier om gezonder te worden, niet alleen een manier van afvallen. Het is een manier die goedkoop is en die je fitter en vitaler maakt. Maar mooier nog is dat je er vandaag nog mee kan beginnen! Wacht dus niet langer en neem je gezondheid weer zelf in de hand. Start vandaag nog met een koolhydraatarm dieet!

Bewaren

Waarom werkt diëten voor mij niet?

Je hebt bij diëten en afvallen twee groepen. De eerste groep heeft één dieet geprobeerd en is meteen kilo’s afgevallen en leeft nu nog lang en gelukkig. De andere groep heeft een hekel aan de eerste groep. Als je bij de tweede groep hoort, zul je het al honderden keren gehoord hebben: ‘Het kan soms even duren voordat je het geschikte dieet(https://nl.wikipedia.org/wiki/Dieet) voor jouw lichaam gevonden hebt’. De eerste tien keer geloofde je het nog, maar nu ben je er helemaal klaar mee. Waar is dat perfecte dieet dan? Je hebt echt overal gezocht, maar kunt het nergens vinden. Misschien dat een persoonlijk dieet dan voor jou de oplossing is?

Diëten is persoonlijk

Zomaar een dieet proberen werkt vaak niet, omdat jouw lichaam anders reageert dan het lichaam van anderen. We weten dat je het al zo vaak gehoord hebt, maar het is nu eenmaal waar. Jouw lichaam ziet er toch heel anders uit dan het lichaam van je buurman of buurvrouw. Jij houdt wel van vis, terwijl je zus er een hekel aan heeft. We zijn allemaal verschillend, waarom verwachten we dan toch dat ieder dieet altijd werkt? Maak daarom keuzes die goed voor jou zijn. Hoe weet je welke keuzes goed voor jou zijn? Zoek een dieet dat persoonlijk op jouw lichaam wordt afgestemd.

Een dieet afgestemd op jouw lichaam is altijd beter

Persoonlijke diëten zijn niet zomaar overal te vinden. Er is niet een dieetwinkel waar je een dieet kunt kopen en langs kunt gaan als je dieet niet werkt. Een dieet is helaas geen telefoon. Maar neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij New Figure. Hier worden alle diëten op de persoonlijke benodigdheden van de klanten afgestemd. Bij het zoeken van diëten moet je namelijk niet alleen kijken naar wat je mag eten en wat je allemaal moet laten. Je moet vooral kijken naar de expertise van het team dat het dieet ontwikkeld heeft en de begeleiding die bij het dieet aangeboden wordt.

We hebben allemaal wel eens hulp nodig

Je zult verrast zijn hoeveel een specialist over jouw eetgewoonte kan vertellen door een simpele analyse. Bij een dieet met begeleiding zul je sneller resultaat boeken, dan bij een dieet dat je zelf moet bijhouden. Met begeleiding kan het dieet op elk moment aangepast worden op jouw behoeftes en heb je altijd iemand die je aansprakelijk houdt als je van het dieet afwijkt. Als je bereid bent om het persoonlijke dieet te volgen, zul je vanzelf de resultaten zien waar je al zolang naar op zoek bent.

Streefgewicht gehaald? Wat nu?

Als het persoonlijke dieet werkt, komt er uiteindelijk een moment dat je je streefgewicht gehaald hebt en niet meer hoeft af te vallen. Je zult nu denken dat het dieet niet meer nodig is, maar zo werkt gezond afvallen helaas niet. Je kunt niet in je oude patroon terugvallen. Zorg daarom voor integratie. Neem de gezonde gewoontes uit je dieet over in je leven en geef jezelf niet de kans om slachtoffer te worden van het jojo-effect. Want ondanks dat de mensen in de eerste groep snel afvallen, kunnen ook zij het gewicht zo weer aankomen.