Overgewicht door slecht ontbijt

Alle voedingsstoffen die je overdag eet, geven jou die dag energie en bouwstoffen. Wat overblijft, zorgt de nacht daarop ervoor dat de cellen in je lichaam worden geregenereerd. De volgende ochtend is je lichaam helemaal leeg en heb je dus een zeer voedzaam ontbijt nodig.

Uitgebalanceerd ontbijt

Een uitgebalanceerd ontbijt werkt het beste. Dit ontbijt bevat veel voedingsstoffen, zodat je lichaam genoeg energie krijgt. Ook zorgt dit ontbijt ervoor dat je geen honger of zoete trek krijgt, waardoor je minder tussendoortjes zult eten (dus goed voor gewichtsbeheersing). Dit ontbijt zorgt voor een betere spijsvertering, een beter humeur en betere lichamelijke en geestelijke prestaties. Ook je gezondheid wordt een stuk beter. Als je een koolhydraatrijk ontbijt neemt of geen ontbijt, zul je een schommeling in de energie krijgen. Zo krijg je verschillende energiedips, waardoor je veel tussendoortjes gaat eten. Hierdoor kun je veel aankomen. Je spijsvertering is slechter, net als je humeur en je lichamelijke en geestelijke prestaties. Ook gaat je gezondheid achteruit. Water drinken bij het ontbijt is ook erg belangrijk, omdat je ’s nachts veel water verliest. Als je weinig water drinkt, kun je hoofdpijn
krijgen.

 

Waarom afvallen zo moeilijk is

Vaak als je mensen hoort die op dieet zijn en willen afvallen zuchten en steunen dat het zo lastig is en het moeilijk is om vol te houden. Dit komt omdat de meeste mensen die willen afvallen, snel willen afvallen. En dan bedoel ik niet één kilo per week, maar twee, liefst drie. Wil je dat bereiken moet je je complete levensstijl omgooien.

Dieet

Snel afvallen is niet de juiste manier. Je volgt dan namelijk een streng dieet, waardoor je te weinig vitamines binnenkrijgt om een goede weerstand op te bouwen. Daarnaast is het ook nog eens onmogelijk om vol te houden: een constant honger gevoel, je voelt je zwak en je bent vatbaarder voor virussen. Dat is ook de reden waarom vrouwen vaak aankomen na het dieten.

Bewegen

Wil je snel de kilo’s verliezen zul je ook nog extreem veel moeten gaan sporten. Iets waar je lichaam misschien nog niet aan gewend is. Je krijgt spierpijn en omdat je een streng dieet volgt krijgen je spieren te weinig energie om het vele sporten ook vol te houden. Met andere woorden: je helpt je lichaam de vernieling in.

Hoe dan wel?

Je moet zorgen dat je langzaam maar zeker je levensstijl verandert. Je kunt langzaam voedzame schotels introduceren. Zo wen je aan gezonder eten en het is makkelijker vol te houden. Ga bijvoorbeeld twee keer in de week hardlopen en maai eens wat vaker het gras. Of haal de stofzuiger een keer vaker door het huis. Begin rustig en bouw het dan uit. Dan kies je bewust voor een levensstijl die vol te houden is. Ook water drinken blijkt zeker te helpen!